Lesezeit: 5 Minuten

Ett av de mest avgörande kriterierna när du köper en gaffeltruck är truckstativet, det vill säga lyftanordningens typ av stativ. Den maximala lyfthöjden beror inte bara på stativet, utan påverkas också av lastkapaciteten och möjliga användningsområden för gaffeltrucken. Med olika lyfthöjder, stativvarianter och ytterligare funktioner har du många alternativ när det gäller stativet, vilket gör det möjligt att få ett optimalt stativ för ditt lager och din operativa logistik. I vår guide får du reda på vilka stativ som finns för gaffeltruckar, hur de skiljer sig åt, vilka fördelar de erbjuder och när ett stativ med stor frilyft kan vara användbart.

Grundläggande information om truckstativ för gaffeltruckar

Gaffeltruckens stativ är antingen manuellt manövrerat hydrauliskt eller med hjälp av en elmotor. När det gäller handhydrauliska gaffeltruckar – till exempel hydrauliska ledstaplare är hydraulikpumpen manuell. Lasten lyfts antingen med hjälp av pumpslag med dragstången, genom att upprepade gånger trycka på en fotpedal eller genom att använda en handvev.

I motsats till elektriska ledstaplare ,som är utrustade med en elektrohydraulisk lyftanordning. Lastbäraren och lasten förflyttas vertikalt genom lyftramen, även kallat lyftstativet. Stativens mått är viktiga kriterier för att kunna jämföra de olika stativens specialfunktioner. Följande termer är särskilt viktiga:

Begrepp/parameterBetydelse
Stativ, total höjdDen totala lyfthöjden beskriver den högsta höjden till den översta hyllan mätt från marken. Men du kan även använda industritruckar med höglyftsutrustning. Beroende på stativ kan vissa stativ förlängas teleskopiskt.
LyfthöjdBegreppet avser lastbärarens vertikala väg från nedsänkt läge till högsta punkt när den höjs till högsta höjden, uppmätt i båda fallen på lastbärarens överkant (till exempel gaffeln eller plattformen).
Maximal lyfthöjdBegreppet beskriver det största möjliga avståndet från marken upp till lastbärarens högsta läge (överkanten på gaffeln eller plattformen) när den är upphöjd.

Vilket stativ som är rätt beror i huvudsak på följande frågor:

  • På vilka höjder ska varorna lagras?
  • Vilken takhöjd gäller?
  • Finns det låga portar och dörröppningar som ska beaktas?

Enkelstativ

Enkelstativ består av en lyftram där gafflarna går i mitten. Gafflarna lyfts direkt via en lyftcylinder, som vanligtvis är monterad i mitten, eller via en kedjedeflektor. Enkelstativet ändrar inte sin totala höjd även när gafflarna lyfts till maximal lyfthöjd.

FördelarNackdelar
• stabilare stativsort än monostativ med en pelare
• ändrar inte sin totala höjd även när gafflarna höjs maximalt
• kan bara nå låga lyfthöjder (lägre än den totala höjden)

Monostativ

Ett monostativ är ett smalt stativ med en pelare som alltid installeras i gaffeltruckens centrum. Lyftanordningen med lastgafflarna, som kan föras uppåt, är fäst vid denna. Stativets höjd förblir oförändrat under lyftet eftersom lyftanordningen rör sig upp direkt i det stillastående stativet. Först när den maximala lyfthöjden uppnås ökar konstruktionshöjden något på grund av gaffeltruckens konstruktion.

FördelarNackdelar
• jämförelsevis låg egenvikt, kan därför även användas på mellangolv
• säkert arbete eftersom det alltid är möjligt att ha en tydlig översikt av det transporterade godset och lagringsutrymmet
• kan även användas som ett mobilt arbetsbord
• den totala höjden ändras inte, och kan därför även användas i rum med jämförelsevis låg takhöjd
• inte lika stabil som dubbelt eller trippelt teleskopstativ
• bara låg lyfthöjd kan uppnås (lägre än den totala höjden)

Dubbelt teleskopstativ

Ramkonstruktionen för dubbelstativen är identisk med den för enkelstativet. Dubbelt teleskopstativ har dock, förutom det yttre stående stativet, ett inre drivstativ. Gaffelhållaren går i sin tur i den inre lyftramen. Den lyfts tillsammans med stativet via en lyftcylinder med en enkel kedjekonstruktion. Dubbelt teleskopstativ är ett dubbellyftstativ som rör sig i två sektioner.

Dubbelt teleskopstativ finns i två olika utföranden:

  • Dubbelt teleskopstativ Dubbelt teleskopstativ (ZT): De flesta elektriska gaffeltruckar med ZT-stativ har, beroende på modell, ett frilyft på 100 mm. Lyftgejden rör sig initialt – utan att den totala höjden på stativet påverkas – upp till 100 mm. Lyftförhållandet är utan det lilla frilyftet 2: 1. Det innebär att om gafflarna höjs med 200 mm, höjs stativet endast 100 mm.
  • Dubbelt teleskopstativ med extra lyft (ZZ-stativ): ZZ-stativet är konstruerad som ett dubbelt teleskopstativ (ZT-stativ), men har ytterligare en lyftcylinder, med vilken ett särskilt stor frilyft (extralyft) uppnås. Detta frilyft sker också med en kedjekonstruktion. Gafflarna och drivstativet rör sig fritt i förhållandet 1:1.

FördelarNackdelar
• stabil konstruktion ger högre lyfthöjder än mono- och enkelstativ
• ett mindre frilyft innebär att varorna kan lyftas och förflyttas utan att den totala höjden ändras
• ett större frilyft är perfekt för stapling av varor i rum med lågt i tak, i lastvagnar eller
• fraktcontainrar når mindre höga lagringshöjder än fordon med trippelt teleskopstativ
• för specifika användningsområden kan det krävas ett större frilyft

Trippelt teleskopstativ

Gaffeltruckar med trippelt teleskopstativ (även: trippelt teleskopstativ med extra lyft (DZ-stativ)) är mycket mångsidiga. Det beror på det teleskopiska stativet, som kan nå tre gånger lyfthöjden på det yttre stativet. Trippelt teleskopstativ består av ett fast, yttre stående stativ anslutet till fordonet med två rörliga inre stativ, där lyftanordningen på gaffeltrucken rör sig uppåt på det innersta stativet. Denna typ av stativ kan förlängas till tre gånger sin längd och därmed nå lyfthöjder upp till cirka 6 meter.

Industritruckar med trippelt teleskopstativ är utrustade med en ytterligare lyftcylinder och särskilt stort frilyft: För det första höjer den centrala cylindern gafflarna med en kedjeböjning i förhållandet 2: 1. De mellersta och inre lyftramarna höjs sedan i samma förhållande. Gafflarna är alltid på den inre lyftramens högsta punkt.

FördelarNackdelar
• bästa förhållandet mellan konstruktionshöjd och lyfthöjd: mycket höga lyfthöjder kan uppnås med låg konstruktionshöjd
• utrustad med som standard med en särskilt stort frilyft
• därför lämplig både i miljöer med lågt i tak och låga genomgångar samt för lastning och lossning av höga lagringsställ
• kostnadskrävande att köpa, eftersom lyftramen är tekniskt sofistikerad

Stativ med frilyft – fördelar för användaren

För lagringsmiljöer där till exempel låga passager måste passeras med en gaffeltruck, kan truckar med frilyft vara ett bra köp. Frilyftet beskriver höjden till vilken gaffeln på en pallstaplare med en dubbelt eller trippelt teleskopstativ kan höjas utan att det inre stativet höjs: Med en gaffeltruck med frilyft på 45 cm kan du till exempel lyfta lasten till denna höjd utan att ändra gaffeltruckens höjd. Det finns tre olika typer av frilyftsfunktion för gaffeltrucksstativ:

  • Litet frilyft: Denna typ höjer gafflarna upp till 100 mm utan att stativets höjd förändras. Så pallar kan höjas och flyttas fritt från marken utan att den totala höjden påverkas.
  • Större frilyft (full frilyft): En stor frilyft uppnås med en andra lyftcylinder: Det inre stativet höjer sig bara när frilyftet är uppnått. Gaffeltrucksstativ med full frilyft kan användas både vid lastning och lossning av containrar, lastbilar och i rum med lågt tak såväl som när du staplar och lossar varor på höga pallställ.

Med en gaffeltruck utan frilyft höjs teleskopstativet, så fort du lyfter lasten. På grund av stativets höjdändring har detta ett avgörande inflytande på gaffeltruckens möjliga användning inomhus: I lager- eller försäljningsutrymmen med lågt i tak eller dörrar kan gaffeltruckar utan frilyft ibland inte användas eller bara begränsad omfattning.

FAQ för truckstativ för gaffeltruckar

Vad är skillnaden mellan ett monostativ och ett enkelstativ?

Ett monostativ är ett stativ med en pelare som är placerad mitt på gaffeltrucken. Enkelstativet har en lyftram med två pelare, som klarar högre belastningar på grund av dess mer robusta konstruktion. Ingen av dessa typer av stativ är teleskopiska och ändrar därför inte sin totala höjd.

Vad är frilyft på en gaffeltruck?

Frilyft är den höjd till vilken lyftvagnen med en last med ett dubbelt eller trippelt teleskopstativ kan höjas utan att det inre stativet höjs Gaffeltruckens totala höjd ändras inte inom det fria lyftet. Man gör en åtskillnad mellan en liten frilyft (cirka 100 mm) och en stor frilyft (även: full frilyft).

Bildkälla: JHPS